Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on käynnistänyt määräyshankkeen, jossa muutettaisiin ilmailumääräystä OPS M1-31 transponderivyöhykkeistä (TMZ). Määräysmuutos on osa ensi vuoden ns. ilmatilapakettia, ja sen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 18.4.2024.

Määräyksessä OPS M1-31 määritellään alueet, joilla ilma-aluksessa on oltava painekorkeuden ilmoittava toisiotutkavastain (transponderi) ja sen käyttö on pakollista. Fintraffic Lennonvarmistus Oy on esittänyt perustettaviksi uusia transponderivyöhykkeitä useiden lentoasemien lähi- ja lähestymisalueille seuraavasti:

•        Ivalon lähestymisalue (EFIV TMA)

•        Ivalon lähialue (EFIV CTR)

•        Kittilän lähialue (EFKT CTR)

•        Kuusamon lähestymisalue (EFKS TMA)

•        Kuusamon lähialue (EFKS CTR)

•        Maarianhaminan lähestymisalue (EFMA TMA)

•        Maarianhaminan lähialue (EFMA CTR)

•        Oulun lähialue (EFOU CTR)

•        Rovaniemen lähestymisalue (EFRO TMA)

•        Turun lähialue (EFTU CTR)

•        Vaasan lähialue (EFVA CTR).

Muutosehdotusten perusteena ovat lennonvarmistuksen digitalisaatiohankkeet, U-Space-toiminta ja niiden edellyttämä ilmaliikennekuvan paraneminen. Transponderivaatimuksista on määrätty tiettyjä poikkeuksia ilmailukäsikirjassa (AIP, GEN 1.5): vaatimuksia ei sovelleta moottorittomiin ilma-aluksiin, moottoroituihin liitimiin, apumoottorilla varustettuihin purjelentokoneisiin eikä itselähteviin purjelentokoneisiin, eikä myöskään sellaisiin ilma-aluksiin, joissa ei ole latausjärjestelmää. Lisäksi transponderivaatimus olisi voimassa vain lennonjohdon aukioloaikoina.

Lisätietoja:

ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039