Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on käynnistänyt määräyshankkeen, jossa muutettaisiin ilmailumääräystä OPS M1-31 transponderivyöhykkeistä (TMZ). Määräysmuutos on osa ensi vuoden ns. ilmatilapakettia, ja sen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun AIRAC-päivänä 18.4.2024.
Määräyksessä OPS M1-31 määritellään alueet, joilla ilma-aluksessa on oltava painekorkeuden ilmoittava toisiotutkavastain (transponderi) ja sen käyttö on pakollista. Fintraffic Lennonvarmistus Oy on esittänyt perustettaviksi uusia transponderivyöhykkeitä useiden lentoasemien lähi- ja lähestymisalueille seuraavasti:
• Ivalon lähestymisalue (EFIV TMA)
• Ivalon lähialue (EFIV CTR)
• Kittilän lähialue (EFKT CTR)
• Kuusamon lähestymisalue (EFKS TMA)
• Kuusamon lähialue (EFKS CTR)
• Maarianhaminan lähestymisalue (EFMA TMA)
• Maarianhaminan lähialue (EFMA CTR)
• Oulun lähialue (EFOU CTR)
• Rovaniemen lähestymisalue (EFRO TMA)
• Turun lähialue (EFTU CTR)
• Vaasan lähialue (EFVA CTR).
Muutosehdotusten perusteena ovat lennonvarmistuksen digitalisaatiohankkeet, U-Space-toiminta ja niiden edellyttämä ilmaliikennekuvan paraneminen. Transponderivaatimuksista on määrätty tiettyjä poikkeuksia ilmailukäsikirjassa (AIP, GEN 1.5): vaatimuksia ei sovelleta moottorittomiin ilma-aluksiin, moottoroituihin liitimiin, apumoottorilla varustettuihin purjelentokoneisiin eikä itselähteviin purjelentokoneisiin, eikä myöskään sellaisiin ilma-aluksiin, joissa ei ole latausjärjestelmää. Lisäksi transponderivaatimus olisi voimassa vain lennonjohdon aukioloaikoina.
Lisätietoja:
ylitarkastaja Mika Saalasti, mika.saalasti(at)traficom.fi, puh. 029 534 6108
lakimies Leila Iikkanen, leila.iikkanen(at)traficom.fi, puh. 029 534 6039