Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Sähkö- ja hybridiautojen korkeajännitejärjestelmien korjaaminen tulisi tapahtua niin, ettei järjestelmään tehdä muutoksia. Traficom on saanut autoalalta tietoa tapauksista, joissa järjestelmiä on muutettu omin päin, mikä voi vaarantaa ajoneuvon turvallisen toiminnan.

Sähkö- ja hybridiautojen määrän kasvaessa myös niiden korjaus- ja huoltotarve lisääntyy. Tavallisten huoltokohteiden, kuten jarrujen ja alustan nivelten, lisäksi myös korkeajännitejärjestelmän korjaaminen tulee ajan myötä ajankohtaiseksi.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on saanut korjaamoilta ja autoalan yrityksiltä tietoa tapauksista, joissa sähkö- ja hybridiautojen korkeajännitejärjestelmiin on tehty muutostöitä esimerkiksi korjauskustannusten säästämiseksi tai akkujen suojaamiseksi jälkiasenteisilla panssareilla. Tällaiset toimenpiteet saattavat kuitenkin aiheuttaa vakavan riskin ajoneuvon keskeisten järjestelmien moitteettomalle toiminnalle.

"On erittäin tärkeää tunnistaa korkeajännitejärjestelmän erityisasema turvallisuuden kannalta. Esimerkiksi 3D-tulosteiden käyttö korjauksissa tai ylimääräisen suojan asentaminen akkuun voi olla alkuperäisen järjestelmän muuttamista", muistuttaa Traficomin tarkastaja Lassi Varis.

Korjaaminen tehtävä valmistajan ohjeiden mukaan

Korkeajännitejärjestelmä on oma kokonaisuutensa ja sellaisenaan hyväksytty osana ajoneuvon tyyppihyväksyntää. Sen korjaaminen on sallittua, kun valmistajan ohjeita noudatetaan tarkasti.

Korkeajännitejärjestelmän tyyppihyväksyntä on edellyttänyt lukuisten turvallisuuteen liittyvien vaatimusten täyttymistä. Korkeajännitejärjestelmän omatoimisen muuttamisen myötä vaatimukset eivät välttämättä enää täyty ja ne tulee osoittaa tarvittaessa uudelleen.

"Ajoneuvo täyttää tyyppihyväksynnän tekniset vaatimukset, kun sitä ei hyväksynnässä tarkastetuilta osin mennä muuttamaan. Sähkö- tai hybridiauton korkeajännitejärjestelmää ei siis voi mennä muuttelemaan vapaasti. Tämä on tärkeä huomioida, koska korkeajännitejärjestelmiin liittyy aina turvallisuusriskejä. Parhaillaan käynnissä ovat komission työryhmän keskustelut menettelyistä vaihtoehtoisten osien hyväksymiseksi ja asentamiseksi.", Varis jatkaa.

Traficom muistuttaa, että korkeajännitejärjestelmän korjaus- tai muutostöitä tekevän tulee olla sähköturvallisuuslain edellyttämällä tavalla perehtynyt kyseisen automallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin. Käytännössä riittäväksi perehdytykseksi katsotaan standardin SFS6002 mukaiset, erityisesti autoihin liittyvät sähkötyöturvallisuus- ja jännitetyökoulutukset ja näiden lisäksi riittävä automallikohtainen perehtyneisyys.

Pelisääntöjen noudattaminen varmistaa turvallisuuden

Lainsäädännöstä tulevien toimintatapojen noudattaminen on tärkeää ajoneuvojen turvallisuuden varmistamiseksi. Traficom korostaa alan toimijoiden vastuuta korkeajännitejärjestelmään liittyvien osien ja varusteiden myynnissä ja käyttöönotossa.

"Jos käy ilmi, että toimija on jättänyt hakematta luvan osille tai varusteille, jotka saattavat vaarantaa ajoneuvon keskeisten järjestelmien toiminnan, voidaan määrätä seuraamusmaksu. Pelisäännöt ovat selvät, ja niitä on noudatettava", Varis muistuttaa.

Korjaamo - toimi näin

  • Huolehdi henkilöstön osaamisesta. 
  • Noudata korjauksissa aina ajoneuvon valmistajan ohjeita.
  • Älä tee korkeajännitejärjestelmään muutoksia.
  • Pidä huoli turvallisuudesta. 
    Valmistajan ohjeesta poikkeava korjaus tai muutos voi aiheuttaa vakavan turvallisuusriskin.
  • Toimi vastuullisesti. 
    Vain hyväksyttyjä ja turvallisia osia ja varusteita saa saattaa markkinoille.

Lisätietoja

Tarkastaja Lassi Varis, lassi.varis@traficom.fi (Ulkoinen linkki), p. 0295 390 203