Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Uuden eurooppalaisen medianvapausasetuksen tavoitteena on turvata median moniarvoisuus ja riippumattomuus EU:ssa sekä luoda yhteiset pelisäännöt mediapalvelujen sisämarkkinoille. Asetus tuo uusia velvoitteita mediapalveluntarjoajille, viranomaisille ja julkisille tahoille. Myös Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille tuli uusia viranomaistehtäviä. Asetuksen soveltaminen alkoi 8.8.2025.

Keskeisimmät uudet velvollisuudet liittyvät omistustietojen avoimuuden lisäämiseen, yrityskauppojen arviointiin sekä valtionmainonnan läpinäkyvyyden parantamiseen.

Omistustiedot julki verkossa

Mediapalveluntarjoajien on julkaistava verkkosivuillaan tiedot omistajistaan, myös välillisistä ja tosiasiallisista omistajista sekä edunsaajista. Tiedot on toimitettava sähköisellä lomakkeella myös Traficomille, joka ylläpitää ja julkaisee omistustietokantaa verkkosivuillaan. Omistustietokannasta kaikilla on mahdollisuus seurata median omistussuhteita.

Lisäksi mediapalveluntarjoajien on vuosittain ilmoitettava Traficomille, kuinka paljon mainostuloja ne ovat saaneet viranomaisilta tai muilta julkisilta tahoilta. Ensimmäiset tiedot ilmoitetaan Traficomille vuoden 2026 osalta ja ne julkaistaan vuonna 2027.

Yrityskaupoista ilmoitus myös Traficomille

Median yrityskaupoista tulee ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lisäksi myös Traficomille. Yrityskaupoista tulee ilmoittaa, mikäli seuraavat kriteerit täyttyvät:

  • yrityskaupan osapuolten Suomessa kertynyt yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa
  • vähintään kahden yrityskaupan osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää kummankin osalta 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi vähintään toisen yrityskaupan osapuolista on oltava mediapalveluntarjoaja tai verkkoalusta. 

"Tehtävänämme Traficomissa on arvioida, miten yrityskauppa vaikuttaisi median moniarvoisuuteen ja toimitukselliseen riippumattomuuteen. Samalla arvioimme, millaiset olisivat osapuolten taloudelliset edellytykset jatkaa toimintaansa ilman yrityskauppaa", kertoo johtava asiantuntija Petri Makkonen.  

Valtionmainonta näkyväksi

Eurooppalainen medianvapausasetus velvoittaa myös viranomaisia ja muita julkisia tahoja julkaisemaan vuosittain tiedot valtionmainonnasta: kuinka paljon mainontaa on hankittu, keneltä palveluntarjoajilta ja mihin yritysryhmiin ne kuuluvat. 

Tietojen pitää sisältää vähintään:

  • mediapalveluntarjoajien ja verkkoalustojen tiedot, joilta valtionmainontaan liittyviä palveluja on ostettu (palveluntarjoajan nimi ja euromäärä) sekä niiden yritysryhmien nimet, joihin nämä kuuluvat
  • vuoden aikana hankittu valtionmainonnan kokonaismäärä.

Tiedot on julkaistava verkkosivuilla selkeästi ja käyttäjäystävällisessä muodossa. Lisäksi tiedot ja niiden julkaisupaikka on ilmoitettava Traficomille vuosittain. Ensimmäiset valtionmainonnasta julkaistavat tiedot koskevat vuotta 2026 ja ne julkaistaan vuonna 2027.

"Tämän syksyn aikana julkisen sektorin toimijoilla on aika laittaa mainontahankintojen seuranta asetuksen edellyttämään kuntoon, jotta seuranta ensi vuonna onnistuu mahdollisimman sujuvasti", toteaa lakimies Sanni Jokinen.

Lisätietoja

Johtava asiantuntija Petri Makkonen, p. 029 539 0516, petri.makkonen@traficom.fi

Lakimies Sanni Jokinen, p. 029 534 5538, sanni.jokinen@traficom.fi

Asiantuntija Satu Kuusi, p. 029 534 6255, satu.kuusi@traficom.fi

Sähköinen lomake median omistustietojen ilmoittamisesta (Ulkoinen linkki)

Lue lisää medianvapausasetuksesta (Ulkoinen linkki)