Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Siirry hakuun

Taksimatkustajalle

Takseihin liittyvä lainsäädäntö muuttui 1.7.2018. Mitä se käytännössä tarkoittaa taksimatkustajan kannalta?

Tarkista hinta etukäteen

Asiakkaalla on oikeus tietää hinta tai hinnan määräytymisen perusteet taksia tilattaessa tai ennen matkan alkamista.

Taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavat ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan. Yritysten hinnat voivat perustua esim. nykyisen kaltaisiin kilometri- ja aikaveloituksiin tai voivat olla kiinteitä tietylle välille tai sopimusperusteisia. Myös osa yrityksistä voi periä lähtömaksuja ja toiset eivät.

Jos matkan hinta ylittää 100 euroa, niin kuljettajan pitää sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.  

Taksin tilaaminen

Takseilla ei ole enää nykyisenkaltaista päivystysvelvollisuutta. Etenkin maaseudulla tämä saattaa tarkoittaa sitä, että hiljaisina ajankohtina taksi kannattaa tilata ennakkoon. 

Muista myös selvittää taksia tilatessasi taksiyrityksen tarjoamat lisäpalvelut, jos sinulla on niille tarvetta. Tällaisia ovat esimerkiksi ison matkatavaran kuljettaminen, lastenistuimet ja eläinten kuljetus. Tämä tieto voi löytyä myös yrityksen verkko- tai facebook-sivuilta. 

Mikäli sinulla on oikeus käyttää Kelan tai kuntien rahoittamia taksipalveluita, noudata niiden osalta heidän ohjeistustaan. Lue lisää Kelan verkkosivuilta (Ulkoinen linkki).

Soittamalla tai sovelluksella

Jos tilaat taksin soittamalla tai sovelluksella, tulee sinun saada tieto matkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteet tilauksen yhteydessä. Takseissa on eroja niin palveluissa kuin hinnassakin, asiakkaan pitää siis itse päättää, mitä painottaa valinnassaan.

Taksitolpalta tai muulta taksiasemalta

Nykyään taksitolpilla tai muilla taksiasemilla on vallitsevana käytäntönä, että asiakkaan tulee valita ensimmäinen taksi, ellei taksin vaihtamiselle ole perusteltua syytä, kuten esim. auton koko. Jatkossa taksien erilaiset hinnoitteluperusteet vaikuttavat myös tähän käytäntöön ja asiakas saa vapaasti valita, minkä taksin haluaa ottaa.

Mistä taksin tunnistaa?

Taksivalaisin on hyvä tapa tunnistaa taksi jatkossakin. Taksivalaisimen tulee olla kelta-musta, jossa lukee joko TAKSI tai TAXI. Taksivalaisimen koko voi vaihdella ja siinä voi olla muutakin tekstiä.

Taksivalaisimen käyttö oikeuttaa taksin käyttämään esimerkiksi taksiasemia, taksikaistoja ja muita vain takseille varattuja alueita.

Taksina voi toimia henkilöautojen lisäksi mm. pakettiautot, mopoautot, mönkijät tai kuorma-autot, mutta ei linja-autot.

Esteettömiä takseja kaksi kokoluokkaa

Esteettömiä takseja on kaksi kokoluokkaa, pieni ja suuri. Pienen esteettömän ajoneuvon pyörätuolipaikan tila on hieman nykyisen esteettömän taksin pyörätuolipaikkaa suurempi. Suuri esteetön ajoneuvo vastaa puolestaan pyörätuolipaikan koon osalta nykyistä invataksia.

Puutteita palvelussa? Epäselvyyttä hinnassa tai hinnoittelussa?

Mitä tulee tehdä, jos taksimatkalla on ollut ongelmia, esimerkiksi epäselvyyttä tai erimielisyyttä hinnassa, tilattu taksi ei ole tullutkaan tai kuskilta saa huonoa palvelua?

  1. Ota ensin yhteyttä siihen tahoon, jolta tilasit taksin eli välityskeskukseen tai taksiyrittäjään. Reklaamaation teon apuna voit käyttää reklamaatioapuria (Ulkoinen linkki). Jos kyydin maksoi Kela tai kunta, ota yhteyttä heihin.
  2. Jos valituksesi ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan (Ulkoinen linkki).

Liikematkustajat ja esteettömiä kyytejä tarvitsevat voivat tehdä halutessaan varsinaisen valituksen lisäksi myös ilmoituksen taksimatkan ongelmista Traficomille, joka käsittelee yhteydenotot osana taksiyritysten valvontaa.

KELAn korvaamat matkat

Mikäli sinulla on oikeus Kelan korvaamiin taksimatkoihin tilaa matka Kelan kanssa sopimuksen tehneestä maakunnallisesta tilausvälityskeskuksesta. Lisätietoa taksimatkan tilauksesta ja alueiden puhelinnumeroista saat osoitteesta www.kela.fi/matkat. (Ulkoinen linkki)