Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Kansainvälinen merenkulun digitalisaatio ottaa konkreettisen askeleen, kun ensimmäiset S-100 -tuotteet tulevat saataville vuoden 2026 alkupuolella.

S-100 -tuoteportfolio tarjoaa merenkululle uuden sukupolven navigointituotteita ja -palveluita integroimalla tietoa eri lähteistä ja esittämällä sen yhtenäisellä tavalla. S-100 lisää merenkulun turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä hyödyn-tämällä digitaalista teknologiaa ja standardoitua tiedonvaihtoa.

Alan keskeiset toimijat tekevät aktiivisesti yhteistyötä käyttöönoton edistämisessä ja kokoontuivat lokakuussa Helsinkiin jakamaan tietoa sekä tutustumaan ensimmäisten S-100 -tuotteiden demoihin. S-100 -standardointityön ensimmäisen vaiheen valmistuessa seuraavana askeleena on ensimmäisten S-100 -navigointituotteiden ja -palveluiden tuominen käyttäjille. 
 

Ensimmäisen vaiheen S-100 -tuotteiden tuottajaorganisaatiot sekä standardointityöhön osallistuvat toimijat kokoontuivat työpajaan Kumpulaan.

Tapahtuma järjestettiin osana Traficomin vuodesta 2022 lähtien koordinoimaa kansallista S-100 -tietotuotteiden kehitystyötä, johon osallistuvat keskeisesti myös Ilmatieteenlaitos, Väylävirasto, ja Fintraffic. Tuottajaorganisaatioiden lisäksi Furuno Finland Oy ja Finnpilot tarjosivat osallistujille mahdollisuuden tutustua uusimpien teknisten kehitysaskeleiden tuloksiin käytännössä.

Ensimmäisen vaiheen S-100 navigointituotteet ja -palvelut etenevät kohti tuotantoa

Vuodesta 2026 tulee aktiivinen tuotejulkistusten sarja jatkuen vuonna 2027. Todennäköisesti ensimmäisenä vuoden 2026 alussa julkistetaan Traficomin ja Fintrafficin yhteistyössä kehittämä S-124 -tietostandardiin pohjautuva "Vilkku"-merivaroituspalvelu. Sitä seuraavat S-101 eli elektroninen merikartta ja S-102 eli syvyysmalli, joissa tuotannon testaus on jo käynnissä. Näiden lisäksi tulossa ovat vedenkorkeustietoa tarjoava S-104 ja pintavirtaustietoa sisältävä S-111.

Elektroninen merikartta S-101 ja syvyysmalli S-102

Tapahtumassa Teppo Kuusijärvi Traficomista esitteli elektronisen merikartan S-101 ja syvyysmallin S-102 kehitystyössä otetut askeleet ja seuraavat askeleet kohti tuotteiden laajempaa jakelua. S-101- ja S-102 -standardien operatiiviset versiot hyväksyttiin tammikuussa 2025 ja tällä hetkellä Traficomissa on käynnissä tuotannon testaus.

Vasemmalla esitetty S-101 ja S-102 aineistot yhdessä, oikealla S-57 ENC aineistoa.

Suunnitelmien mukaan S-101 -tuotteet olisivat saatavilla kaikilta Suomen merialueilta vuoden 2026 loppuun mennessä ja Saimaan alueelta vuonna 2027. S-102 osalta tavoitteena on aloittaa tuotteiden julkaisu vuonna 2026 väyläalueilta (väyläluokat 1 ja 2). Tuotteet saatetaan loppukäyttäjille Traficomin yhteistyökumppanin PRIMARin kautta, joka vastaa elektronisten navigointituotteiden jakelusta.

Vedenkorkeus- ja pintavirtatuotteet osaksi elektronisia merikarttoja

Ilmatieteen laitoksen Anni Jokiniemi esitteli vedenkorkeustietoa (S-104) ja pintavirtauksia (S-111) kuvaavien navigointituotteiden kehitystyön tilannetta. Nämä säätuotteet julkaistaan osana ensimmäisen vaiheen S-100 -tuotteita.

Vedenkorkeustietotuote S-104 toimii yhdessä syvyysmallin S-102 ja elektronisen merikartan S-101 kanssa ja antaa merenkulkijalle merikartan syvyystiedot korjattuna meriveden korkeustiedolla. Vedenkorkeustiedot ovat myös saatavilla ennusteena, esimerkiksi reittisuunnittelua varten. S-111 puolestaan havainnollistaa pintavirtaukset ECDIS-laitteen karttanäkymässä.

Esimerkkikuvat Vedenkorkeustietotuotteesta S-104 vasemmalla ja Pintavirtaustuotteesta S-111 oikealla.

S-124 -standardi tuo merivaroitukset suoraan ECDIS-laitteeseen

Traficomin Janne Virtanen ja Fintrafficin Juho Pitkänen esittelivät yhteistyössä kehitettyä S-124 -tietostandardiin pohjautuvaa "Vilkku"-merivaroituspalvelua, joka mahdollistaa merivaroitustietojen esittämisen suoraan ECDIS-järjestelmässä.

Tällä hetkellä merivaroitukset välitetään laivoille NAVTEX- ja VHF-järjestelmien kautta, ja nämä jakelukanavat säilyvät käytössä vielä pitkään uuden järjestelmän rinnalla. Vilkku-projektin myötä S-124 voi muodostua Suomen ensimmäiseksi julkaistuksi S-100 -tuotteeksi. Käyttöönottoa suunnitellaan vuoden 2026 alkuun.

Katsaus toisen vaiheen S-100 -tuotteisiin

Stefan Engström Traficomista esitteli S-98 -yhteiskäyttöstandardia sekä suunnitelman tulevista S-100 -tuotteista, niin kutsutuista "Phase 2" -tuotteista. S-98 -standardi määrittää ECDIS-valmistajille vaatimukset eri S-100 -tuotteiden yhteentoimivuudesta ja listaa pakolliset tuotteet, joita S-100 -yhteensopivan ECDIS-laitteen on tuettava.

S-100 -tyyppihyväksyttyjen ECDIS-laitteiden olisi pystyttävä lukemaan ja näyttämään edellä mainittujen, 1. vaiheen tuotteiden lisäksi myös seuraavia 2. vaiheen tietotuotteita:

  • S-122 (merelliset suojelualueet) 
  • S-123 (radiopalvelut) 
  • S-127 (navigointipalvelut kuten VTS ja luotsaus) ja
  • S-131 (satamainfrastruktuuri)

Nämä tuotestandardit ovat parasta aikaa työn alla IHO:ssa ja niiden odotetaan valmistuvan ja tulevan operatiivisiksi vuoden 2026 aikana, jonka jälkeen niitä voidaan alkaa tuottaa ja jakaa virallisina navigointituotteina.

Lisäksi valinnaisesti tuettavia tuotteita olisivat S-125 (turvalaitteet ja statustiedot) sekä jääolosuhteita kuvaava S-411 ja merisäävaroitukset S-412.

Toisen vaiheen säätuotteita (S-400) kehitetään Maailman ilmatieteen järjestön (WMO) johdolla. Patrick Eriksson ja Anni Jokiniemi Ilmatieteenlaitokselta esittelivät S-400 -sarjaan kuuluvat tuotteet, joita S-411 ja S-412 lisäksi on suunnitteilla S-413 Merisääennusteet sekä S-414 Merisäähavainnot. Kahden viimeisen osalta kehitystyötä ei ole vielä käynnistetty.  

Demonstraatiot havainnollistivat ensimmäisen vaiheen S-100 -tuotteita käytännössä

Finnpilotin Mika Laasosen sekä Furuno Finlandin Petri Tissarin pitämissä demonstraatioissa osallistujat pääsivät tutustumaan siihen, miltä S-100 tietotuotteet näyttävät käytännössä loppukäyttäjän näkökulmasta.

Demoissa nähtiin miten elektroninen merikartta S-101, syvyysmalli S-102, sekä pintavirtaus S-111 ja vedenkorkeustieto S-104 -tuotteet toimivat yhdessä ECDIS-laitteella, muodostaen integroidun ja vuorovaikutteisen kokonaisuuden. Demossa tutustuttiin myös siihen, miten merikartan syvyyslukemat korjataan S-104 vedenkorkeustiedon mukaisiksi.

Demossa esiteltiin myös, kuinka S-102 syvyysmalli mahdollistaa syvyystietojen aiempaa tarkemman esittämisen kartalla. Näin alukselle voidaan määrittää juuri sen ominaisuuksiin sopiva turvakäyrä, joka on hyödyksi reittisuunnittelussa. Tarkempi syvyystieto on osoittautunut hyödylliseksi luotseille erityisesti väylätutustumisen yhteydessä sekä luotsauksen suunnittelussa.

Petri Tissari Furuno Finland Oy:stä esitteli, miten S-102-, S-104- ja S-111 -tuotteet toimivat yhdessä, visualisoiden syvyystiedot ja pintavirtaukset S-101 -merikartan kanssa ECDIS-laitteella.

Aineisto, jota hyödynnettiin demossa, on kehitetty kansainvälisessä Baltic Sea e-Nav -hankkeessa, jossa Traficom ja Ilmatieteenlaitos ovat käynnistämässä ensimmäisen vaiheen S-100 -tuotteiden käyttöönottoa Itämeren alueella.

Kansallinen yhteistyö tiivistyy siirryttäessä kohti toista vaihetta

Tarve kansalliselle yhteistyölle korostuu entisestään, kun toisen vaiheen S-100 -navigointituotteiden ja -palveluiden operatiivisten standardien määrittely etenee Kansainvälisessä merikartoitusjärjestössä (IHO). Suomi on mukana tässä kansainvälisessä yhteistyössä kehittämässä ja laajentamassa standardointia uusiin tuotteisiin. Lisäksi tarvitaan yhteistä pohdintaa siitä, miten toisen vaiheen tuotekokonaisuus otetaan kansallisessa koordinaatiossa työn alle.

Kansallisessa koordinaatiossa mukana olevilla organisaatioilla on hyvät tiedot ja ymmärrys S-100 standardeista sekä IMO:n ja IHO:n suunnitelmista niiden käyttöönotosta merenkulussa. Lisäksi Traficomissa ja Ilmatieteenlaitoksella on jo siirrytty käytännön toimiin ensimmäisen vaiheen S-100 navigointitietotuotteiden ja -palveluiden toteuttamisessa.

Ensi vuonna koordinointityön painopiste siirtyy toisen vaiheen S-100 -tuotteiden tuotannon suunnitteluun ja toteutuksen käynnistykseen sekä laajempaan viestintään S-100 -navigointituotteista ja -palveluista merenkulun asiakkaille.
 

Lisätietoa

Lue lisää kansallisesta S-100 -koordinaatiosta ja ensimmäisen vaiheen tietototuotteista Traficomin Merenkulun digitalisaatio -verkkosivuilta.

Yhteistyö ja koordinointi (Ulkoinen linkki) 
e-Navigaatio ja S-100 (Ulkoinen linkki)
Itämeren laajuista yhteistyötä S-100-tietotuotteiden ympärillä tehdään Baltic Sea e-Nav -hankkeessa (Ulkoinen linkki)