Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin postipalveluiden kuluttajakyselyn mukaan pakettiautomaattien käyttö ja suosio on kasvanut selvästi vuosikymmenen alusta, ja ne ovat nyt kuluttajille mieluisin tapa vastaanottaa paketteja. Pakettien lähetyshinnat koetaan korkeiksi, mutta kuluttajat ovat melko tyytyväisiä lähettämiensä pakettien toimitusaikaan. Posti Oyj on edelleen selvästi käytetyin yritys pakettien lähettämisessä ja vastaanottamisessa.

Traficomin syksyllä 2024 toteuttama kuluttajakysely kertoo, että postipaketteja lähettävien ja tilaavien kuluttajien määrä on pysynyt melko ennallaan, mutta vastaanottotavoissa on tapahtunut selkeä muutos: pakettiautomaattien käyttö on kasvanut huomattavasti vuosikymmenen alusta.

Vuonna 2024 jo 53 % kuluttajista toivoi saavansa pakettinsa automaattiin – nousua oli 13 %-yksikköä vuoteen 2020 verrattuna. Samalla yhä useampi nouti pakettinsa automaatista eikä toimipisteestä.

Pakettien määrä kasvaa, vaikka käyttäjien osuus pysyy ennallaan

Noin 80 % suomalaisista kertoi vastaanottaneensa paketin viimeisen kuuden kuukauden aikana. Paketteja tilaavien osuus on pysynyt ennallaan vuodesta 2020, samoin kuin paketteja lähettävien osuus, joka oli 35 %. Tullin tilastojen mukaan pakettien kokonaismäärät ovat kuitenkin kasvaneet merkittävästi, erityisesti EU:n ulkopuolelta. Koska paketteja tilaavien kuluttajien määrä ei kyselyn mukaan ole kasvanut, pakettipalveluja käyttävät kuluttajat tilaavat siis aiempaa enemmän ja useammin tavaraa ainakin ulkomailta.

Pakettiautomaatit ohittaneet toimipisteet kuluttajien suosiossa

Pakettien vastaanottamisen tavoissa on tapahtunut muutos. Vuonna 2020 vajaa puolet kuluttajista nouti paketin toimipisteestä, mutta vuonna 2024 enää 36 % käytti toimipistettä. Samalla pakettiautomaateista on tullut kuluttajien ensisijaisesti suosima paketin toimitustapa. Automaatit sijaitsevat usein paikoissa, joissa asioidaan säännöllisesti, kuten ruokakaupoissa. Niiden käyttö ei vaadi erillistä matkaa ja asiointi onnistuu sijaintipaikan aukioloaikojen mukaan. Yli viidennes kuluttajista haluaisi paketin suoraan kotiin, mutta tämä vaihtoehto on usein kalliimpi tai rajoitetusti saatavilla.

"Pakettiautomaattien suosio kertoo kuluttajien arvostavan arjen helppoutta ja joustavuutta", sanoo erityisasiantuntija Marja Heinonen Traficomista.

Vuonna 2020 paketin vastaanottaneista kuluttajista 40 % käytti automaattia, 47 % toimipistettä, 12 % toimitettiin kotiin. Vuonna 2024 automaatti 54 %, toimipiste 36 %, koti 10 %. Mieluisin tapa vastaanottoon vuonna 2020 automaatti 40 %, toimipiste 23 %, koti 36 %. Vuonna 2024 automaatti 53 %, toimipiste 18 %, koti 23 %.
Kuvio 1. Paketin toteutunut vastaanottotapa ja kuluttajien mieluisin paketin vastaanottotapa.

Pakettien lähetyshinnat herättävät eniten tyytymättömyyttä

Kyselyyn vastanneista 35 % oli lähettänyt paketin viimeisen puolen vuoden aikana. Heistä valtaosa oli tyytyväinen toimitusnopeuteen, mutta moni koki hinnat kohtuuttomiksi. Vuonna 2020 paketin lähetyshintaan oli tyytymättömiä 39 %, mutta vuonna 2024 jo 57 %.

Paketin lähetyshintaan erittäin tyytymättömiä/tyytymättömiä vuonna 2020 9 % ja 30 %, tyytyväisiä/erittäin tyytyväisiä 38 % ja 19 %. Vuonna 2024 luvut tyytymättömimmästä luokasta eteenpäin 16 %, 41 %, 28 %, 9 %. Lähetetyn paketin kulkunopeuteen tyytyväisyys erittäin tyytymättömästä eteenpäin vuonna 2020 6 %, 12 %, 45 % ja 34 %. Vuonna 2024 3 %, 16 %, 44 % ja 34 %.
Kuvio 2. Paketin lähettäneiden kuluttajien tyytyväisyys kulkunopeuteen ja lähetyshintaan.

Tyytyväisyys kirjepostin ja pakettien jakelun toimintavarmuuteen ja -luotettavuuteen on vuosien aikana heikentynyt. Kuluttajista 61 % oli vuonna 2018 erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen toimintavarmuuteen, kun tyytyväisten osuus vuonna 2024 oli enää 50 %.

Posti suosituin pakettipalveluissa – vastaanotossa kilpailua lähettämistä enemmän

Vuonna 2024 kyselyssä selvitettiin ensi kertaa myös se, mitä yrityksiä kuluttajat olivat käyttäneet paketin lähettämiseen ja vastaanottamiseen. Posti Oyj oli selvästi käytetyin yritys lähetyksissä – kolmannes vastaajista kertoi käyttäneensä Postia.

Luetellaan prosenttiosuudet paketin lähettäneistä kuluttajista, joka käytti mainittua yritystä vuoden 2024 kyselyssä: Posti Oyj 32 %, PostNord 7 %, Matkahuolto 4 %, DHL 3 %, Budbee 2 %, UPS 1 %, Ärräpaketti 1 %, Muut alle 1 %. Kuluttajista 64 % ei ollut lähettänyt pakettia viimeisen 6 kuukauden aikana.
Kuvio 3. Paketin lähettämiseen kuluttajien käyttämät yritykset vuoden 2024 kyselytutkimukseen mukaan.

Paketin vastaanottamisessa kilpailua on hieman enemmän. Posti oli tässäkin tapauksessa selvästi yleisin kuljetusyritys – 68 % kuluttajista oli saanut paketin sen kautta. Toiseksi käytetyin oli PostNord, jota oli käyttänyt 39 % kuluttajista. Yli 10 % oli käyttänyt DHL:ää, Matkahuoltoa ja Budbeetä. Pieni joukko oli käyttänyt muita suuria kansainvälisiä kuljetusyrityksiä. Kuluttaja ei kuitenkaan aina voi itse valita toimitusyritystä, sillä lähettäjä käyttää usein itselleen sopivinta yritystä tai mahdollista sopimuskumppania.

Luetellaan prosenttiosuudet paketin vastaanottaneista kuluttajista, joiden toimituksessa oli käytetty mainittua yritystä vuoden 2024 kyselyssä: Posti 68 %, PostNord 39 %, DHL 16 %, Matkahuolto 14 %, Budbee 12 %, UPS 6 %, FedEx 4 %, DB Schenker 2 %, Muu 1 %. Kuluttajista 18 % ei ollut vastaanottanut pakettia viimeisen 6 kuukauden aikana.
Kuvio 4. Paketin vastaanottamiseen käytetyt yritykset vuoden 2024 kyselytutkimuksen mukaan. Prosenttiosuudet kuvaavat osuutta kaikista kuluttajista.

Tutkimuksen toteutti IROResearch Oy. Kyselyyn osallistui 1000 kuluttajaa ja se toteutettiin internetpaneelina 12.–20.11.2024. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 %-yksikköä suuntaansa.

Tiedote päivitetty 3.6.2025. Aiemmassa tiedotteen kuviossa 4 oli virhe Posti Oyj:n prosenttiosuuden kohdalla. Kuvio ja tiedotteen teksti päivitetty vastaamaan todellista tulosta.