Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Ilmavoimien yhteistyössä laatimassa sotilashyvitysraportissa määritellään ne vaatimukset, joiden perusteella kansalliset sotilaslentäjien lupakirjat ja kelpuutukset voidaan muuntaa lentomiehistöä koskevan asetuksen mukaisiksi lupakirjoiksi ja kelpuutuksiksi. Nykyinen sotilashyvitysraportti ei vastaa nykyhetkeä yksityislentäjän lupakirjan (PPL) hakemista varten, jos Ilmavoimissa suoritettu kurssi on tehty Grob-koulutusohjelmalla.
Lue päivitetty tieto 8.11.2023 julkaistusta uutisesta: Sotilashyvitysraportin hyödyntäminen on mahdollista toistaiseksi vain tietyin ehdoin
Nykyinen sotilashyvitysraportti on laadittu Vinka-konetyypillä suoritetun koulutusohjelman mukaisesti. Raporttia varten on vertailtu koulutussisältöä ja sen tuntivaatimuksia. Traficomilla ei ole tiedossa tällä hetkellä käytössä olevan koulutuksen vastaavia tietoja. Tämä koskee sekä lentokoneita että helikoptereita varten laadittuja hyvitysraportteja, jotka molemmat on laadittu VN1-lentokoulutusohjelman pohjalle.
Nykyinen käytössä oleva, Traficomin julkaisema sotilashyvitysraportti ei vastaa nykyhetkeä PPL-lupakirjan hakemista varten, jos Ilmavoimissa suoritettu kurssi on tehty Grob-koulutusohjelmalla. Grob-koulutusohjelma ei siis ole muuntokelpoinen voimassa olevan sotilashyvitysraportin avulla.
Mikäli hakijalta löytyy siviiliteoriakoulutustodistus, voi viranomaisen teoriakokeisiin osallistua koulutusorganisaation suosituksella. LAPL/PPL-lupakirjan myöntöä varten suoritetut teoriakokeet ovat voimassa 24 kk siitä päivämäärästä lähtien, kun viimeisin osakoe on suoritettu hyväksytysti läpi.