Etusivu: Traficom
Etusivu: Traficom
Valikko

Toimintaympäristön viimeaikaiset muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi satamien tavaraliikenteeseen sekä niiden etu- ja takamaakuljetuksiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Väyläviraston tilaamassa selvityksessä tuotettiin tietoa satamien tavarakuljetuksista ja niiden muutoksista sekä analysoitiin merkittävimpiä tulevaisuuden trendejä.

Traficomin ja Väyläviraston yhdessä tilaamassa selvityksessä tutkittiin satamien tavaraliikenteen nykytilannetta ja vertailtiin muutoksia koronapandemiaa sekä Venäjän hyökkäyssotaa edeltävään tilanteeseen.

Satamien kuljetusmäärät laskussa

Yksittäisten satamien kuljetusmäärissä on tapahtunut erilaisia muutoksia, mutta kokonaisuudessaan kuljetusmäärät ovat olleet viime vuosina laskussa. Merkittävimmät syyt muutoksille johtuvat Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksista, mutta myös muun muassa eri toimialojen muutoksista, yksittäisten tuotantolaitosten sulkemisista tai avaamisista sekä globaaleista markkinoista.

Suomen satamista lähtevät ja niihin saapuvat tiekuljetukset keskittyivät eteläisen Suomen päätieverkolle. Satamien takamaissa korostuvat yleisesti keskeiset valtatieyhteydet satamiin sekä teollisuuden virrat tuotantolaitoksilta satamiin ja satamista tuotantolaitoksille ja logistiikkakeskuksille, kertoo Väyläviraston asiantuntija Janne Kojo.

Energiamurros haastaa satamia tulevaisuudessa

Satamien tulevaisuuden suurimmat trendit liittyvät kattavasti energiamurrokseen ja fossiilisista polttoaineista irtautumiseen. Maa- ja merituulivoiman kehittäminen sekä vedyn ja sen jatkojalosteiden, kuten synteettisten polttoaineiden tuotanto, vaikuttavat useiden satamien toimintaan. Merkittävää kuljetuspotentiaalia on myös mahdollisissa uusissa kaivoshankkeissa etenkin Pohjois-Suomessa. Kaiken kehityksen yllä leijuu nykyisen geopoliittisen tilanteen varjo, joka näkyy satamissa huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden teemoina, toteaa Traficomin erityisasiantuntija Marko Mäenpää.

Selvityksen käytännön toteutuksista vastasivat Iida-Maria Seppä, Marko Tikkanen ja Janne Tuominen Sitowise Oy:stä.

Työn laadinnassa keskeisessä roolissa olivat erilaiset tilastoaineistot sekä erityisesti työn aikana toteutetut kahdenkymmenen merkittävimmän sataman haastattelut, jotka toteutettiin pääosin syksyn 2024 aikana.

LISÄTIETOJA

Marko Mäenpää, erityisasiantuntija, Traficom, p. 029 534 6792, marko.maenpaa@traficom.fi

Janne Kojo, asiantuntija, liikennejärjestelmä, Väylävirasto, p. 029 534 3039, janne.kojo@vayla.fi