Henkilöauton CO2-päästöt ovat suoraan verrannollisia polttoaineen kulutukseen. Esimerkiksi dieselauto, jonka CO2-päästöt ovat 95 g/km, kuluttaa noin 3,7 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Bensiinikäyttöinen auto tuottaa samat CO2-päästöt kuluttaessaan neljä litraa sadalla kilometrillä.
Polttoainetaloudellisuus tarkoittaa ajetun matkan ja siinä kulutetun polttoainemäärän suhdetta.
Laboratoriotestin ensisijainen tarkoitus on antaa kuluttajille mahdollisuus vertailla luotettavasti eri automallien CO2-päästöjä ja polttoainetaloudellisuutta. Kaikki ajoneuvojen varustelua, testausta ja testitulosten käsittelyä koskevat vaatimukset on standardisoitu ja määritelty Euroopan Unionin lainsäädännössä. Tämä on tärkeää, koska näin luodaan säännöt, joita kaikkien autonvalmistajien ja muiden toimijoiden on noudatettava. Kuluttajat voivat vertailla automalleja ainoastaan, jos laboratoriotestit perustuvat standardisoituihin ja toistettaviin menettelyihin.
Laboratoriotesteissä voidaan vertailla eri automallien päästöjä ja niillä on myös tärkeä rooli menettelyissä, joilla autot saatetaan EU:n markkinoille. Ennen kuin ajoneuvot voidaan saattaa EU:n markkinoille, valmistaja toimittaa ne testattavaksi EU:n lainsäädännön mukaisesti tässä kuvattua laboratoriopohjaista testisykliä käyttäen hyväksyttyyn tutkimuslaitokseen. EU:n alueella toimiva tyyppihyväksyntäviranomainen myöntää hyväksynnän näiden testien perusteella. Kun ajoneuvo on tyyppihyväksytty yhdessä EU-maassa, kaikki saman tyyppiset ajoneuvot voidaan rekisteröidä myös muualla Euroopan Unionissa. Testattavat ajoneuvot valitaan tuotantolinjoilta autoteollisuudessa sovellettavien tilastollisten otantamenetelmien mukaisesti. Testeissä varmistetaan, että ajoneuvot täyttävät niille asetetut vaatimukset. Tyyppihyväksyntäviranomainen varmistaa, että valmistajan tuottamat autot vastaavat testeihin toimitettuja autoja.
Autojen kulutus ei nouse uuden testin myötä
Uudet WLTP-arvot eivät käytännössä muuta auton polttoainetaloudellisuutta, vaikka WLTP-menetelmää käytettäessä automallin kilometrikohtaiset hiilidioksidipäästöt usein lisääntyvät. Tämä johtuu siitä, että uusi testi on perusteellisempi ja pitkäkestoisempi antaen totuudenmukaisemman tuloksen kuin NEDC. Korkeampi CO2-arvo ei siis tarkoita korkeampaa polttoaineen kulutusta, vaan uuden testausmenetelmän tuottama CO2-arvo vastaa paremmin todellisuutta.
Miksi kahdella saman näköisellä autolla voi olla kahdet eri päästöarvot?
Aiemmin myytyjen autojen CO2-päästöarvot on mitattu NEDC-menetelmällä. Siirtymävaihe NEDC-testauksesta WLTP-menetelmään käynnistyi syyskuussa 2017. Sitä ennen hyväksyttyjen autojen CO2-päästöt on mitattu NEDC-menetelmällä.
WLTP-menetelmän mukaisesti mitattujen autojen virallisessa ajoneuvoasiakirjassa (vaatimustenmukaisuustodistus) CO2-päästöarvot ilmoitetaan sekä NEDC- että WLTP-mittausten mukaisesti.
Tämä voi aiheuttaa sekaannusta ja vaikeuttaa automallien vertailua. Syyskuusta 2018 alkaen kaikilla uusilla autoilla on oltava WLTP-CO2-päästöarvot. Erityisen tärkeää on huolehtia siitä, että WLTP-tiedot sisällytetään ajoneuvon merkintöihin ja muuhun kuluttajainformaatioon asianmukaisella tavalla.
WLTP-testatulla automallilla CO2-päästöt voivat olla esimerkiksi 120 g/km, kun taas saman auton NEDC-lukema on noin 100 g/km.