Tieliikenne (joukkoliikenne, taksit) ja raideliikenne
Laki velvoittaa sekä yrittäjiä (liikennöitsijät) että tilaajia, jotka hankkivat henkilökuljetuksia. Kysymykseen tulevat sekä avoimet että suljetut kuljetukset.
Pysäkkejä ja taksiasemia- ja tolppia on Suomessa erittäin suuri määrä, puhutaan jopa kymmenistä tuhansista. Informaatio tulisi keskittää erityisesti niihin paikkoihin, joissa matkustajavirta on suurinta. Kaikkein suurimmilla paikoilla myös kuulutukset ovat käypä keino informoida matkustajia. Somekanavien käyttö matkustajainformaatioon on erittäin suositeltavaa kaikissa liikennemuodoissa.
Merenkulku
Väljyystoimenpiteet voidaan osoittaa esimerkiksi lattiateippauksilla turvavälien ylläpitämiseksi. Nopeasti muuttuviin tarpeisiin myös rajausnauhat ja -tolpat ohjaavat ihmisten liikkumista. Toimenpiteissä on huomioitava sekä alukseen siirtyminen että aluksesta maihinnousu.
Asemilla, terminaaleissa ja muissa vastaavissa tiloissa, joissa ohjaus on mahdollista ja tarkoituksenmukaista toteuttaa, olisi hyvä olla ihminen ohjaamassa asiakkaita (esim. satamaterminaalit). Näin voi helposti osoittaa kyseisen velvoitteen toteuttamisen. Jos tällainen ohjaaminen ei ole kuitenkaan mahdollista, voi toimija toteuttaa velvoitteen myös muulla helposti osoitettavalla tavalla (esim. kuulutukset).
Liikennevälineen matkustajamäärän ollessa täynnä, toimitaan samoin kuin tähänkin asti eli loput matkustajat joutuvat odottamaan seuraavaa vuoroa. Käytännössä kuljetuspalvelun tarjoajalla tai liikennevälineen kuljettajalla ei ole aina mahdollisuutta selvittää kenellä matkustajista on lakisääteinen oikeus kuljetukseen. Olosuhteet tulisi järjestää sellaiseksi, että matkustajamäärää pystytään käytännössä rajoittamaan päätöksen mukaisesti.
Kyllä. Tärkeintä on, että matkustajan on helppo ymmärtää suunnitelman ohjeet liikkuakseen terminaalissa ja välttääkseen ruuhkautumisen. Suunnitelma on sijoitettava sisääntulon lähelle niin, että se on helposti nähtävissä. Sen tehoa voi lisätä esim. muilla opasteilla, jotka ohjaavat matkustajien liikkumista terminaalissa.
Tilan haltijan suunnitelmasta tulisi ilmetä toteutettujen toimenpiteiden kuten hygienia- ja väljyysvaatimusten toteuttaminen sekä mm. viranomaisten toimipisteet ja nopein reitti ulos. Lisäksi suunnitelma voisi olla aluksilla matkustajien nähtävissä ja luettavissa niin, että he voivat varautua terminaalissa liikkumiseen.
Suunnitelmavaatimus koskee rajattuja ulkoalueita. Mikäli laiturialuetta ei ole erikseen rajattu, ei yrityksen tarvitse laatia sitä varten suunnitelmaa. Sen tulee kuitenkin huolehtia siitä, että matkustajien siirtyminen alukseen ja aluksesta sekä sijoittuminen aluksessa tapahtuu riittävän väljästi ja hygieniavaatimukset täyttäen.
Ilmailu
Laki velvoittaa kaikkia lentoyhtiöitä, suomalaisia ja myös Suomeen lentäviä ulkomaisia lentoyhtiöitä. Ainoastaan suomalaisilla lentoyhtiöillä on velvollisuus liittää hygienia- ja väljyyssuunnitelma osaksi valmiussuunnitelmaansa.
Ilmailun kansainväliset järjestöt ovat laatineet paljon hyödyllisiä terveysturvallisuusohjeita. Näitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Ilmailun kansainvälisen luonteen takia olisi tärkeä luoda yhteneväiset terveysturvallisuustoimenpiteet eri maissa. Kansainvälisen ohjeistuksen ohella on tärkeä noudattaa THL:n ja Työterveyslaitoksen ohjeita ja kunnan ja aluehallintoviraston määräyksiä.
Asemilla, terminaaleissa ja muissa vastaavissa tiloissa, joissa ohjaus on mahdollista ja tarkoituksenmukaista toteuttaa, olisi hyvä olla ihminen ohjaamassa asiakkaita (esim. lentoasematerminaalit). Näin voi helposti osoittaa kyseisen velvoitteen toteuttamisen. Jos tällainen ohjaaminen ei ole kuitenkaan mahdollista, voi toimija toteuttaa velvoitteen myös muulla helposti osoitettavalla tavalla (esim. kuulutukset).
Matkustajamäärien rajoittamispäätökset
Matkustajamäärien rajoittaminen ei voi loukata kenenkään lakisääteistä oikeutta, esimerkiksi oikeutta koulukuljetukseen tai vammaispalvelulain mukaiseen kuljetukseen
Liikennevälineen matkustajamäärän ollessa täynnä, toimitaan samoin kuin tähänkin asti eli loput matkustajat joutuvat odottamaan seuraavaa vuoroa. Käytännössä kuljetuspalvelun tarjoajalla tai liikennevälineen kuljettajalla ei ole aina mahdollisuutta selvittää kenellä matkustajista on lakisääteinen oikeus kuljetukseen. Olosuhteet tulisi järjestää sellaiseksi, että matkustajamäärää pystytään käytännössä rajoittamaan päätöksen mukaisesti. Kuljettajaa ei voida velvoittaa jättämään henkilöä avuttomaan tilaan ja tällaisen tilanteen kyseessä ollessa tulisi kuljetuspalvelun tarjoajan ilmoittaa Traficomille rajoituksesta poikkeamisesta.
Lähtökohtaisesti matkustajamäärien rajoittamispäätös olisi alueellinen, mutta se voisi koskettaa myös yksittäisiä liikennöitsijöitä tai reittejä. Päätös matkustajamäärien rajoittamisesta on kuitenkin viimesijainen keino tartuntojen estämiseksi.