Puhelinliittymän estot

Puhelinliittymään voi määritellä estoja. Estojen avulla puhelimen käyttäjä voi oma-aloitteisesti rajoittaa puhelimen käyttöä ja käytöstä aiheutuvia kuluja. Traficom on määräyksellään osoittanut tietyt numerot käytettäväksi tietyntyyppisissä palveluissa.

Määräyksen tarkoituksena on tuoda tilaajan saataville lisäpalveluita, joiden avulla voidaan estää puhelut, tekstiviestit ja datapalvelut sellaisiin lisämaksullisiin palveluihin, joista kertyvät kustannukset maksetaan puhelinlaskulla. Tämän määräyksen kuvaamien liittymän lisäpalveluiden avulla voidaan estää esimerkiksi tahattomat puhelut kalliisiin palvelunumeroihin tai vanhemmat voivat hallita lastensa liittymän puhelinlaskun muodostumista estämällä puhelut tarpeettomiin palveluihin.

Lisämaksulliset palvelut ryhmitellään palvelun sisällön mukaan seuraaviin palveluryhmiin:

1) palveluryhmä I: yleishyödylliset palvelut;

2) palveluryhmä II: asiointipalvelut;

3) palveluryhmä III: ajanvietepalvelut;

4) palveluryhmä IV: aikuisviihdepalvelut.

Palveluryhmien I ja II palveluihin voi kuulua mm. joidenkin yritysten palvelunumeroita tai taksintilausnumeroita. Palveluryhmien III ja IV palvelut ovat tyypillisesti kalliimpia 0700-alkuisissa numeroissa tarjottavia palveluita.

Lähtökohtaisesti teleyrityksen tulee tarjota liittymä ilman estopalveluita, mutta mahdollisuus niiden lisäämiseen liittymään tulee kertoa tilaajalle. Teleyritykset ovat tuotteistaneet omat estopalvelunsa ja niillä on tyypillisesti markkinointinimi, joka eroaa Traficomin määräyksessä mainituista estopalveluista. Estopalvelu P1 (Traficomin termi) estää puhelut kaikkiin edellä mainittuihin palveluryhmiin I-IV, kun taas estopalvelu P4 estää puhelut ainoastaan palveluryhmään IV eli aikuisviihdepalveluihin. Estopalveluksi voidaan valita esimerkiksi vain ulkomaanpuhelut.

Teleyritykset antavat mielellään lisätietoja liittymään liitettävistä esto- ja muista lisäpalveluista.