Ajoneuvot on jaettu ajoneuvojenperusluokkiin ja niiden alaluokkiin. Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot on jaettu tarkempiin luokkiin (esim. matkailuauto)
M- ja N-luokan ajoneuvo (auto) on henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka määrättyyn erikoistehtävään valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyörää tai telat ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 25 kilometriä tunnissa.
M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin 8 henkilölle. M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia.
N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto)
Ensisijaisesti tavaroiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia.
N2- ja N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto)
Ensisijaisesti tavaroiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia.
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:
- istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
- makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
- keittomahdollisuus;
- säilytystiloja.
Autoverosta on vapaa matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.
L-luokan ajoneuvoja ovat moottorikäyttöiset kaksi-, kolmi- tai nelipyöräiset ajoneuvot, kuten moottorilla varustetut polkupyörät, kaksi- ja kolmipyöräiset mopot, kaksi- ja kolmipyöräiset moottoripyörät, sivuvaunulliset moottoripyörät, kevyet maantiemönkijät ja maantiemönkijät sekä kevyet ja raskaat nelipyörät.
Alla muutamia esimerkkejä L-luokan ajoneuvojen luokitusperusteista. Täydellinen listaus eri luokista löytyy omasta taulukostaan (pdf).
Mopo ja moottorilla varustettu polkupyörä
Luokka | Luokan nimi | Yhteiset luokitusperusteet |
L1e | Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo | 4) kaksi pyörää 5) sylinteritilavuus ≤ 50 cm3, jos ajoneuvossa polttomoottori 6) ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ≤ 45 km/h 7) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 4000 W 8) suurin massa = valmistajan ilmoittama suurin teknisesti sallittu massa |
Alaluokat | Alaluokan nimi | Alaluokituksen käytettävät lisäperusteet |
L1e-A | Moottorilla varustettu polkupyörä | 9) pääasiallisesti polkemisen tueksi asennetulla apukäyttövoimalaitteella varustetut polkupyörät 10) apukäyttövoimalaitteen tehonsyöttö katkeaa ajoneuvon nopeuden ollessa ≤ 25 km/h 11) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 1000 W 12) moottorilla varustettu kolmi- tai nelipyöräinen polkupyörä, joka täyttää alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet 9–11, luokitellaan teknisesti kaksipyöräistä L1e-A-ajoneuvoa vastaavaksi |
L1e-B | Kaksipyöräinen mopo | 9) muu luokan L1e ajoneuvo, jota ei voida luokitella L1e-A-ajoneuvon luokitusperusteilla 9–12 |
Moottoripyörä
Kaksipyöräinen ajoneuvo, jota ei voida luokitella luokkaan L1e kuuluvaksi. Kaksipyöräisen moottoripyörän alaluokkia ovat esimerkiksi:
- L3e-A1 (Pienitehoinen moottoripyörä)
- 7) sylinteritilavuus ≤ 125 cm3
- 8) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 11 kW
- 9) tehon ja painon suhde ≤ 0,1 kW/kg
- L3e-A2 (Keskitehoinen moottoripyörä)
- 7) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 35 kW
- 8) tehon ja painon suhde ≤ 0,2 kW/kg
- 9) ajoneuvoa ei ole rakennettu moottoriteholtaan yli kaksinkertaisesta ajoneuvosta
- 10) L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1-ajoneuvon luokitusperusteilla 7), 8) ja 9)
- L3e-A3 (Suuritehoinen moottoripyörä)
- 7) muu L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1- tai L3e-A2-ajoneuvon luokitusperusteilla
- 7) muu L3e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L3e-A1- tai L3e-A2-ajoneuvon luokitusperusteilla
Mopoauto ja raskas nelipyörä
Luokka | Luokan nimi | Yhteiset luokitusperusteet |
L6e | Kevyt nelipyörä | 4) neljä pyörää 5) ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ≤ 45 km/h 6) ajokuntoinen massa ≤ 425 kg ja 7) sylinteritilavuus ≤ 50 cm3, jos ajoneuvossa polttomoottori, tai sylinteritilavuus ≤ 500 cm3, jos ajoneuvossa diesel-tyyppinen polttomoottori 8) varustettu enintään kahdella istuinpaikalla, kuljettajan istuinpaikka mukaan luettuna |
Alaluokat | Alaluokan nimi | Alaluokituksen käytettävät lisäperusteet |
L6e-B | Mopoauto | 9) suljettu kuljettajan ja matkustajien tila, johon kulku enintään kolmen kyljen kautta 10) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 6000 W |
Luokka | Luokan nimi | Yhteiset luokitusperusteet |
L7e | Raskas nelipyörä | 4) neljä pyörää 5) ajokuntoinen massa a) ≤ 450 kg, kun kyse on matkustajien kuljettamisesta b) ≤ 600 kg, kun kyse on tavaroiden kuljettamisesta ja 6) L7e-ajoneuvo, jota ei voida luokitella L6e-ajoneuvoksi |
Alaluokat | Alaluokan nimi | Alaluokitukseen käytettävät lisäperusteet |
L7e-A | Maantiemönkijä | 7) L7e-ajoneuvo, joka ei täytä L7e-B- tai L7e-C-ajoneuvon luokitusperusteita 8) ajoneuvo, joka on suunniteltu yksinomaan matkustajien kuljettamiseen 9) suurin jatkuva nimellisteho tai nettoteho ≤ 15 kW |
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa.
Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa (sähköavusteinen polkupyörä). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.
Muu sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo kuin sähköavusteinen polkupyörä tai L-luokan ajoneuvo, jonka moottorin suurin nimellisteho on enintään 1 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
Tekniset vaatimukset 1.1.2024 alkaen:
Traficomin määräys kuljetusrobottien teknisiä vaatimuksista:
- Mitat:
- Korkeus 80 cm, leveys 65cm ja pituus 80 cm (Mittoihin ei oteta huomioon huomioviiriä, heijastimia tai valaisimia varten asennettua joustavaa tankoa)
- Massat:
- 70 kg kun rakenteellinen nopeus 6 km/h tai alle
- 35 kg kun rakenteellinen nopeus yli 6 km/h
- Pakolliset valaisimet:
- Valkoinen valo edessä, punainen takana. Päällä aina ajettaessa.
- Saa olla suuntavalaisimet
- Lisäksi sallittu muitakin näkyvyyttä parantavia valaisimia
- Heijastimet
- Tulee olla etu-, sivu- ja takaheijastimet
- Edessä ja sivuilla valkoinen tai ruskeankeltainen
- Takana punainen tai ruskeankeltainen
- Saa olla näkyvyyttä parantavia muita heijastamia tai heijastavaa materiaalia
- Äänimerkinantolaite
- Vaatimus laitteesta ajoneuvolaista
- Äänen maksimivoimakkuus 75-95 dB(A) 2m päästä ja 1 m korkeudelta mitattuna
- Käyttö säädetty tieliikennelaissa
- Jarrut
- Sähkömoottorit saavat toimia jarrulaitteina
- Ajoneuvon täytyy pystyä pysähtymään ja pysymään paikallaan:
- Jos se törmää ihmiseen tai esteeseen
- Jos ajoneuvo ei ole enää sille suunnitellun automaattista ajojärjestelmää varten määritellyn toiminta-alueen sisällä
- Havaitaan ohjausjärjestelmän turvallisuuteen liittyvä vika tai toimintahäiriö
- Ajoneuvolle annetaan pysähtymissignaali
- Jarrut eivät saa vaikuttaa pelkästään ajoneuvon takapyöriin tai teloihin
- Rakenteelliselta nopeudelta yli 6 km/h kulkeva kevyt automaattinen tavarankuljetin tulee varustaa varajarrujärjestelmällä
Ajoneuvolain 29a § vaatimukset
- Rakenteellinen nopeus enintään 15 km/h
- Sähkömoottoreiden yhteenlaskettu nimellisteho enintään 1,00 kW
- Mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei aiheuta vaaraa
Lisäksi kuljetusrobotissa on oltava:
- luotettava ja toiminnaltaan varma ohjauslaite
- käyttöjarru
- renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta
- paloturvallinen polttoaine- ja sähköjärjestelmä
- tarpeelliset valaisimet, heijastimet ja heijastavat tunnuskilvet
- äänimerkinantolaite
- peruutuslaite
Tieliikennelaki 52 § vaatimukset
Tieliikennelain mukaan kuljetusrobotilla saa ajaa jalkakäytävällä
- jalankulkijalle on annettava esteetön kulku
- jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta
- nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle
Lisäksi huomioitava kaikki tieliikennelain ajoneuvoja koskevat vaatimukset.
Katsastustoimipaikka hyväksyy museoajoneuvoksi valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön aikaisintaan kuusi kuukautta aikaisemmin antaman lausunnon perusteella ajoneuvon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa, entisöity tai konservoitu asianmukaisesti.
T- ja C-luokan ajoneuvo on moottorikäyttöinen maa- ja metsätaloudessa käytettäväksi tarkoitettu pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo, joka luokitellaan seuraavasti:
- T1-luokan pyörillä varustetut ja C1-luokan telaketjuilla varustetut traktorit, joiden pienin raideväli on vähintään 1 150 millimetriä ja omamassa ajokuntoisena yli 600 kiloa;
- T2-luokan pyörillä varustetut ja C2-luokan telaketjuilla varustetut traktorit, joiden pienin raideväli on alle 1 150 millimetriä ja omamassa ajokuntoisena yli 600 kiloa;
- T3-luokan pyörillä varustetut ja C3-luokan telaketjuilla varustetut traktorit, joiden omamassa ajokuntoisena on enintään 600 kiloa;
- T4-luokan pyörillä varustetut ja C4-luokan telaketjuilla varustetut erikoiskäyttöön tarkoitetut traktorit.
Traktoreiden ja niiden perävaunujen sekä vedettävien vaihdettavissa olevien laitteiden luokan perään merkitään kirjain a, jos ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa (esim. T1a) tai kirjain b, jos ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa (esim. T1b).
Liikennetraktori oli kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia.
Moottorityökoneella tarkoitetaan:
1) omalla käyttövoimallaan liikkuvaa ajoneuvoa, joka on suunniteltu ja rakennettu työkoneeksi ja joka ei rakenteensa takia sovellu matkustajien eikä tavaroiden kuljettamiseen; auton alustalle asennettua työkonetta ei pidetä moottorityökoneena;
2) perävaunujen ja kuljetusalustojen siirtoon satamassa tai muulla terminaalialueella valmistettua vetotrukkia, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, jos ajoneuvo ei ole kuorma-auto tai traktori;
3) työmaalla tehtäviin kuljetuksiin tarkoitettua muuta ajoneuvoa kuin traktoria (dumpperi), jollei ajoneuvoa ole pidettävä kuorma-autona.
Tavallisimpia maastoajoneuvoja on moottorikelkat ja tieliikenteeseen hyväksymättömät mönkijät.
Moottorireki on jalaksin tai teloin varustettu maastoajoneuvo. Moottorikelkka on korkeintaan 500 kg painava telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdelle henkilölle. Raskas moottorikelkka on telavetoinen moottorireki, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään neljälle henkilölle ja jonka omamassa on suurempi kuin 0,5 tonnia ja enintään 0,8 tonnia.
Maastoajoneuvoiksi ei lasketa maastoautoja tai muitakaan ajoneuvoja, jotka on tarkoitettu käytettäväksi myös tiellä.
Auton alustalle rakennettu työkone on N2- tai N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto), joka on varustettu erityisillä välineillä työn tekoa varten ja jota ei ole tarkoitettu muun tavaran kuin työssä tarpeellisten työvälineiden ja tarvikkeiden kuljettamiseen.
Auton alustalle rakennetussa työkoneessa ei saa olla tavaran kuljettamiseen tarkoitettua kuormatilaa tai lavaa eikä muita kuin kuljettajan vieressä olevia matkustajapaikkoja.
Esimerkkejä ajoneuvoista, jotka on hyväksytty auton alustalle rakennetuksi työkoneeksi:
- aurausauto (N3-luokka), josta on poistettu soralava ja kippi ja johon on kiinteästi asennettu betonipaino, lumiaura ja alusterä
- nosturiauto
- betonipumppuauto (ei betonisäiliötä).
O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan luokittelumassan perusteella seuraaviin luokkiin:
- O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) luokittelumassa on enintään 0,75 tonnia;
- O2-luokan ajoneuvon luokittelumassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;
- O3-luokan ajoneuvon luokittelumassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;
- O4-luokan ajoneuvon luokittelumassa on suurempi kuin 10 tonnia.
Hinattava laite on auton perävaunu tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.
Esteetön ajoneuvo on erityisesti pyörätuolia käyttävien vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden kuljetusta varten rakennettu ja varustettu ajoneuvo.
Esteetön ajoneuvo jakautuu kahteen alaluokkaan: pieni esteetön ajoneuvo ja suuri esteetön ajoneuvo.
Esteettömässä ajoneuvossa tulee olla pyörätuolia varten nostin tai sen sijaan leveyssuunnassa yhtenäinen ja turvallinen kulkuluiska, jonka kaltevuus on enintään 14 prosenttia. Kulkuluiskan kaltevuus saa kuitenkin olla enintään 21 prosenttia, jos kulkuluiskalla liikkumista varten on käytössä sähköisesti kelautuvat ja lukittuvat pyörätuolin kiinnitysvyöt. Esteettömässä ajoneuvossa tulee olla pyörätuolipaikka, jonka leveys on vähintään 0,75 metriä ja pituus vähintään 1,10 metriä. Pyörätuolipaikan korkeus on pienessä esteettömässä ajoneuvossa vähintään 1,40 metriä ja suuressa esteettömässä ajoneuvossa vähintään 1,45 metriä. Pyörätuolipaikan kohdalla lattian sisätilan kaltevuus saa olla korkeintaan 1 prosentti lukuun ottamatta pitkittäissuuntaa, jossa kaltevuus voi olla eteenpäin nousevasti enintään 5 prosenttia. Pyörätuolipaikalla saa olla vaihtoehtoista käyttöä varten helposti sivuun käännettävät istuimet, joiden tarvitsema tila sivuun käännettyinä ei rajoita edellä määrättyä pyörätuolipaikan tilaa. Pyörätuolin ja siinä matkustavan tulee olla luotettavasti kiinnitettävissä ajoneuvoon standardin SFS 5912 tai standardin ISO 10542-1:2012 mukaisesti.
Pyörätuolipaikalle johtavan kulkuaukon leveys on lattiatasossa vähintään 0,80 metriä enintään 30 millimetriä pyörätuolipaikan lattiatason yläpuolelta mitattuna. Pyörätuolipaikalle johtavan kulkuaukon korkeus on pienessä esteettömässä ajoneuvossa vähintään 1,35 metriä ja suuressa esteettömässä ajoneuvossa vähintään 1,45 metriä. Kulku autoon on järjestettävä helpoksi.